fredag 11 januari 2013

Tankens utveckling



Intellektuella utvecklingen handlar om att hur individen lär sig saker och den lär sig att sortera och förvara ny information. Den handlar också om hur barnen lär att tänka abstrakta resonemang, många tror också att den intellektuella utvecklingen är ärftligt eller att den kan påverkar i vilken miljö, uppfostran man växer upp i.

Konkret och abstrakt tänkande 

Barnens tänkande delas upp i två nivåer: Det är konkret tänkande och abstrakt tänkande. Barn har mycket enklare att tänka konkret än att tänka abstrakt, konkret är något man kan se eller kan ta på, små barn har oftast stor förmåga att tänka konkret som till exempel att dem kan prata om vilka leksaker som finns på hyllan, att bilar rullar och solen på himlen.
Barnen har lite svårare att tänka abstrakt och det är någonting som man inte kan ta på, det är en ide. Färg är ett abstrakt tänkande det beskriver olika färger.

Olika abstrakta begrepp som barnen lär sig först:

  • Siffror och bokstäver 
  • Längd, höjd, vikt, volym, storlek, form
  • Färger och mönster
  • Tid och rum
Källa: Lärande och utveckling av Tove Phillips, Gleerups 2011

 Varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör henne/honom. Barnets åsikt ska beaktas i förhållande till barnets ålder och mognad. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.