fredag 17 maj 2013

lekens betydelse för barns lärande och växande

Alla barn är födda med förmågan att leka, och just därför ska alla barn ha tillgång till att göra det, lek är väldigt viktig för deras lärande och utveckling och är deras viktigaste sysselsättning. Om barnet inte får leka så kommer den utvecklas långsammare och då finns risk för att den får det svårare i framtiden.


Det finns massor med olika lekar. Lekarna är indelade i olika svårighetsgrader, T.ex mindre barn kan leka kurragömma genom att man bara lägger händerna framför ansiktet. medans äldre barn ofta vill leka något mer utvecklat och svårt, t.ex polis och tjuv där man måste ha massa regler för att leken ska fungera.
Lekarna är indelade i olika lekformer Övningsleken är en av dom och är den första formen som framträder i människans liv. Den utgörs av en upprepande reflex som tillfredställer barnet
.


Leken är viktig eftersom den har stor roll i vår kunskapsinhämtning, vi lär oss så otroligt mycket under lekens gång, vi lär oss massvis inom grovmotorik och finmotorik det är just därför det är så himla viktigt att man får leka som barn så man inte får svårt att röra sig i framtiden. Sen lär man sig även massa saker inom det socialasamman hanget, Jag tycker alla barn som har det svårt i hemmet eller har föräldrar som har problem ska få någon slags av hjälp inom lek, T.ex att man låter barnet komma till en grupp med barn där den får leka med massa andra ungar där det även finns speciellt utbildad personal inom just det området. Det ska då vara inräknat med att dom går på förskola och leker där också. Det jag tror dom barnen behöver är en stund extra på fritiden som socialen har fixat åt dessa utsatta barn.

Något jag tror lite extra på också är att barnen börjar leka vid 3 års åldern som forskaren Birgitta knutsdotter-olofsson sa. Det tycker jag låter väldigt rimligt och jag tror det är viktigt att man inte pressar på barn under 3 års ålder att vara med i specifika kunskaps lekar, det tycker jag man kan börja göra efter 3 års ålder. För efter 3 års ålder tror jag barnen börjar förstå  vad dom leker och varför dom leker. Det tycker jag är en viktig poäng i leken.  Men självklart kan någon som är under 3 år sitta och leka med någon leksak eller så men min poäng är att dom inte får någon kunskapsinhämtning innan 3 års åldern och att dom inte förstår varför dom leker det dom gör.

Alla barn har rätt till lek och dom ska inte behöva få genom lida dålig lek på grund av dåligt utbildad personal. Därför tycker jag vi ska lägga mer energi på att få folk utbildade till förskolelärare och inte bara barnskötare.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.