fredag 17 maj 2013

Lekens betydelse för barns lärande och växande


Lekens betydelse för barns lärande och växande

Leken är otroligt viktig för barnens utveckling. Leken utvecklar allt som ett barn behöver och det är det som gör att leken är barnets största och viktigaste sysselsättning. Alla barn behöver leken för att må bra och kunna utveckla emotionellt, intellektuellt och socialt.

Barnen utvecklar den emotionella delen genom att leka rollekar och där utvecklar de att uttrycka känslor samt känna av sina eller andras känslor. Genom leken så kan barnet se hur kompisen den leker med känner, om det är läskigt, kul, roligt eller tråkigt ett barn ser lätt hur den andra känner och kunna känna empati. Om barnen leker krig och ett av de barnen som är med så ska de kunna känna av de barnet som känner sig lite orolig eller tycker det är obehagligt att de gör så mot mig. Dem som leker med den som känner sig som den gör ska kunna känna av och tänka efter och känna att det kanske räcker med skjutningen eller när de sätter en i fängelset, för det kan vara en konstig eller läskig känsla för många barn som kanske är otrygga i sig själva och de ska kunna leka på förskolan utan att känna sig rädda eller obekväma.

Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet anser att det inte är så bra att börja lära sig läsa för tidigt, att det kan vara farligt. Om man börjar läsa för tidigt så kan det orsaka att man inte är lika bra som de andra barn som börjar läsa när de är i sju års åldern för de är då man är som mest mogen för att ta till sig inlärning. Mats Ekholm, professor i pedagogik vid Karlstad universitet tycker och vill att barn ska börja läsa redan vid 2,5- 2 år. Han säger att om ett barn blir intresserad av en bok så ska inte de vuxna stoppa dem ifrån att läsa han vill att de ska haka på och hjälpa dem med att läsa den boken och om de vill lära sig att lära sig bokstäver så hjälp dem. Jag tycker det låter lite knepigt att man ska börja lära sig läsa redan vid 2 års åldern jag kunde knappt prata då, och det är inte många barn som skulle vilja att börja läsa då, för det är då man vill leka och ha skoj det finns ingen tid för att lära sig läsa vid den åldern. Jag håller mig till Mats Myrbergs åsikt för den låter bäst och det är i den tiden man börjar skolan och då ska man kunna läsa och det visar dessutom genom statistik att barn blir bättre läsare om de börjar läsa vid sju års åldern.   

Genom olika lekar kan man utveckla din sociala utveckling genom turtagning och sammabete. Om man leker med bilar så tar ett barn den “coolaste” bilen och den andra vill också ha den då kan de göra så att ena barnet leker med bilen en stund och efter några minuter så säger den till sin kompis att nu får du ha bilen så leker jag med annan bil det är det som är turtagande och det är viktigt i det stora samhället när det är dags för dem att komma ut den, när åldern är inne. Samarbete är också en del i de sociala utvecklingen att man ska kunna jobba i grupp med ett antal barn och det ska kunna göra olika saker så arbetet går snabbt och effektivt och försöka undvika konflikter, när man arbetar i en grupp då ska man kunna ta emot och ge kritik utan att sin partner blir arg och irriterad på den så det sker konflikter.


Leken är viktig för barnen så den ska kunna utvecklas. De tre områden jag har tagit upp är de tre som jag tycker är de viktigaste utvecklings områdena. Och för att barnen ska kunna utveckla dem så behöver man leka för när man leker så utvecklas man hela tiden antingen sin emotionella eller sociala det beror helt på vilken lek man leker så klart. Alla barn behöver leka det är ju deras viktigaste sysselsättning. Genom att utveckla sin emotionella så kan man leka känslofyllda lekar som krig eller tjuv och polis, intellektuella utvecklar man genom att läsa och det finns olika åsikter när man ska börja läsa i ung ålder och de sociala utvecklar man genom att arbeta/leka i grupper där sker de mest samarbete och om man leker med bilar så byter man bilar med varandra och de är turtagning.




Av: 
Kalexanderson

Licence: CC BY-NC-SA 2.0
Artikel 31: Varje barn har rätt till lek, vila och fritid




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.