tisdag 23 april 2013

Barnkultur


Barnkultur är viktigt för barns utveckling, livskvalitet och lärande. Kultur i barns liv är bra för utvecklingen för att kultur i största allmänhet är roligt när det är roligt så lär man sig dubbelt så mycket. Musik och idrott som exempel är ett fint sätt att lära sigpå för vilket barn gillar inte musik eller sport!


Det viktigaste är, att barnen rör på sig och det gör dem inom idrotten. Inom idrotten, ökar man sin motorik, hälsan och kunskaper i olika sammanhang.
Exempel på olika sporter är, fotboll, innebandy, hockey eller tennis. Efter en idrottslektion så fokuserar barn och ungdomar bättre för att de har fått röra på sig innan de sätter sig och pluggar i ett par timmar i streck.

Inom musiken så filar man på sin hörsel och sin finmotorik om du t.ex spelar piano eller gitarr. Musiken ändrar väldigt mycket på barn, barn kan bli lugna utav det, koncentrerar ofta väldigt bra när de får lyssna på musik medans de gör arbeten eller liknande. Jag har själv dyslexi som jag stör mig på ibland och gör att jag fokuserar sämre men om jag har musik i öronen så kan jag kontrollera mitt fokus  så att jag håller fokus på mitt lärande.

Internet är ett väldigt konkret exempel på kulturella medier som t.ex. spelandet eller lära känna nya människor via olika hemsidor. Jag själv spelar dagligen och min förståelse för engelskan har ökat enormt sen jag började spela. Man får förståelse om vad som händer i världen också, att google är ett underbart exempel där man kan söka och lära sig olika språk, ord eller liknande. Internet kulturen är ingenting som förstör, omvärlden kan lätt kopplas bort för stunden, men det kan bara vara bra, då barnen kan få vara sig själva när de sitter vid datorn och får ha sitt privata där.

Med det här menar vi att det är viktigt att ditt barn rör på sig och använder sig av andra kulturella medel. Vi tipsar verkligen om att ni går med i en idrottsförening eller liknande för att ditt barn ska få en så bra hälsa som möjligt.
Musik är alltid viktigt, för att förbättra koncentration och finmotoriken. Musik och idrott gör ditt barn gladare och kanske finner en bra karriär inom det i framtiden.
Children running in the park
av:eileenmcmhaon
CC-BY-SA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.