Leken har en stor betydelse för barnens lärande och växande. Om inte barnen
får leka utvecklas barnen långsammare och kan få svårt att se skillnad på
fantasi och verklighet. Barn lär sig genom leken att samspela med andra barn
och det är något av det viktigaste som finns. Det finns många olika
typer av lekar som gör att barnens utveckling stimuleras.
Leken är den viktigaste sysselsättningen för barnens utveckling och
lärande. I leken får barnen lära sig att utmana sig själv och möta andra barn i
samma ålder. De barn som inte får lära sig att leka kommer ha svårt att lära
sig att förstå enkla saker som att ta på sig en roll så som att t.ex. leka
pappa, använda sin motorik för att lösa problem, eller ens bara kunna
kommunicera med människor i sin omgivning. Enligt professorn Mats Myrberg
(professor i specialpedagogik) ska man låta barnen bara få leka och man ska
alltså inte ha formell inlärning i förskolan. Jag anser att man ska ha
kunskapsinhämtning så som att läs- och skrivinlärning men det ska ske via
leken. Barn lär sig oftast sitt modersmål först innan de lär sig svenska så det
är bara låta språket komma och bara besvara och fråga barnet som om inget är
fel.
Enligt psykoanalytikern Erikson (Erik Homburger
Erikson, 1902-1994) är “jaget” det viktigaste för barnet. Där lär sig
barnen behärska sina känslor med hjälp av leken. Han teori visar att man ska ta
hänsyn till sina känslor. I leken bearbetar man emotionella situationer och det
för att man ska kunna visa sina känslor. Om ett barn kan uttrycka sina känslor
det kan bli lättare att få veta om det är något som tynger barnet eller om hen
känner sig utanför. De barn som inte kan behärska sina känslor kan hamna i
svåra situationer om det t.ex. har hänt något och de blir rädda för det som har
hänt i det förflutna och kan ej komma över det.
Å andra sidan är det nog bättre att få leka ut sina känslor men det kan också bli konsekvenser där barn kan blir mer rädda för det läskiga än att minska på rädslan. Man kan köpa in dockor som visar känslor och då kan barnen visa med denna lilla docka hur hen mår t.ex. ledsen.
Enligt psykologen Piaget (Jean Piaget, 1896-1980) är att barn lär sig ny kunskap av gammal in hämtning. När barnet är runt två år så leker de parallellekar, det vill säga att minst två barn sitter bredvid varandra och leker med likadana leksaker men inte tillsammans. När barnet blir äldre utvecklas dem och det gör också leken. Det barnen kunde förut används återigen och men ett steg högre. Det vill säga att barnen använder sin gamla kunskap till att lära sig något nytt, t.ex. leka med sina kamrater med de leksaker de använder.
Jag anser att Piagets teori är ett intressant sätt att se leken ifrån. Jag har sätt på praktiken där barnen har lärt sig tidigare att räkna till 12 och sedan använder barnen det när de leker med klockor eller mobiltelefoner.
Å andra sidan är det nog bättre att få leka ut sina känslor men det kan också bli konsekvenser där barn kan blir mer rädda för det läskiga än att minska på rädslan. Man kan köpa in dockor som visar känslor och då kan barnen visa med denna lilla docka hur hen mår t.ex. ledsen.
Enligt psykologen Piaget (Jean Piaget, 1896-1980) är att barn lär sig ny kunskap av gammal in hämtning. När barnet är runt två år så leker de parallellekar, det vill säga att minst två barn sitter bredvid varandra och leker med likadana leksaker men inte tillsammans. När barnet blir äldre utvecklas dem och det gör också leken. Det barnen kunde förut används återigen och men ett steg högre. Det vill säga att barnen använder sin gamla kunskap till att lära sig något nytt, t.ex. leka med sina kamrater med de leksaker de använder.
Jag anser att Piagets teori är ett intressant sätt att se leken ifrån. Jag har sätt på praktiken där barnen har lärt sig tidigare att räkna till 12 och sedan använder barnen det när de leker med klockor eller mobiltelefoner.
Det är därför leken är så himla viktigt för barnen. Ingen
lek så blir det ingen stimulans. Våra barn är vår framtid och om de inte lär
sig leken så blir det ingen framtid för både oss eller dem. Jag tycker att barn
ska få vara barn och där med få leka utan att bli störda. Låt barnen uttrycka
sig inom de olika lekarna och hämta ny kunskap från det gamla de redan kan.
Barnkonventionen artikel: nr 1 Ett barn är varje människa under 18 år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.